همه چیز هایی که در مورد بازاریابی پزشکی باید بدانید
در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در رابطه با همه چیزهای که در مورد بازاریابی پزشکی باید بدانید
بازاریابی چیست؟
مبحث بازاریابی (Marketing) بسیار گسترده است و تعاریف زیادی دارد.
جامع ترین تعریف برای بازایابی را اینطور می توان بیان کرد: بازاریابی یعنی همه فعالیت هایی که انواع کسب و کار ها به منظور جذب و حفظ تعامل با مشتری انجام می دهند. مانند ارسال یک پیام تشکر یا ارائه تخفیف جذابی که مشتری را به خرید ترغیب می کند.
تعریف بازاریابی در خدمات درمانی چیست؟
بدون شک دلیل اصلی موفقیت یک پزشک مهارت او در تشخیص صحیح و درمان مطلوب است.
اما یک پروسه تشخیص و درمان شامل آیتم هایی ناگزیر مثل پرسنل، محیط و… است که در موفقیت و شکست یک مجموعه درمانی تاثیر مستقیم دارند.
امروزه بیماران پیش از اینکه توسط پزشک ویزیت شوند در این مورد تحقیق می کنند. آنها محققان جستجوگرند که دیگر تمایلی به پذیرش بی چون و چرای سخنان پزشک ندارند.
حال نقش بازاریابی در این حوزه چیست؟
اصول بازاریابی درمراکز خدماتی درمانی، هم به کار گرفته می شود. بیشتر سازمان های غیر تجاری مثل مراکز خدمات درمانی تمایلی به بازاریابی ندارند و حتی بعلت عدم آگاهی نسبت به مفهوم بازاریابی، آن را مغایر با اخلاق حرفه ای می دانند.
حتی بسیاری از پزشکان، بازاریابی را نوعی تبلیغات میدانند، درحالی که بازاریابی رویکردی جامع از متدهای صحیح معرفی فعالیت ها، خدمات و محصولات یک مرکز درمانی با هدف ارضای نیاز مراجعین است.
بازاریابی پزشکی، شامل هر فرآیندی است که مخاطبان ما را با خدمات و محصولات مان آشنا کرده و آنها را ترغیب می کند تا از محصولات یا خدمات ما استفاده کنند.
بازاریابی مؤثر و موفق در حوزه سلامت پروسه ای است جاری تا زمانی که مرکز درمانی فعالیت دارد، ادامه پیدا می کند.
هر مرکز درمانی و بیمارستانی یک کسب و کار محسوب می شود. کسب و کارها برای رشدشان هدف گذاری دارند.
چند استراتژی موفقیت مراکز درمانی:
- داشتن یک سیستم حاوی اطلاعات بیمار
حفظ راه های ارتباطی با بیماران (مثل راه اندازی حداقل سیستم اس ام اس)
ارتباط گرفتن با بیمار در زمان بندی مناسب
مثال: ترغیب بیمار به انجام آزمایش های غربالگری
قرار گرفتن پزشک در زیر مجموعه بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی پر رفت و آمد
مشتری مداری پزشکی (مثل شنیدن دغدغه ها و مشکلات بیماران)
پاسخگویی کامل و مسئولانه
ابزارهای اولیه بازاریابی حوزه پزشکی
- ارائه خدمات و محصولات با بالاترین کیفیت و استانداردها و با کمترین اشتباهات
حضور پیگیر و مؤثر در فضای مجازی (یک پتانسیل بزرگ درآمدزایی و جلب توجه مراجعین و بیماران) بعلاوه داشتن یک سایت به روز (سایت قانع کننده و جذب خواننده با محتوای مناسب)
به اشتراک گذاشتن مشکلات و تجربیات پزشکان و بیماران با یکدیگر
تهیه و ارائه کارت ویزیت مراکز درمانی و زیبایی، بیمارستان ها و کلینیک ها و مطب های خصوصی برای معرفی و حفظ راه های ارتباطی نزد بیماران
چاپ بروشور مراکز درمانی و زیبایی، جهت معرفی خدمات و محصولات آن مرکز
تاثیر پرسنل در بازاریابی پزشکی:
وقتی بیمار یا مراجعه کننده به مراکز درمانی وارد می شود با پرسنل مرکز مواجه می شود. حال اگر برخورد پرسنل با بیمار مناسب نباشد عملا تمام وقت و هزینه ای که بابت بازاریابی انجام شد، هدر می رود.
تاثیر رفتار پرسنل درمانی می توانند مجموعه را به بهترین و یا بدترین مجموعه بدل کند.
پس پرسنل آموزش دیده به درآمدزایی مجموعه کمک می کنند و بلعکس، پرسنلی که آموزش درستی ندیده اند، می توانند مشتریان آینده مجموعه را نیز از بین ببرند. چون مراجعین ناراضی بیشتر از یک مشتری راضی، از نتیجه خدمات و محصولات با دیگران صحبت می کنند تا دیگران اشتباه او را تکرار نکنند.
مثلا برخی از کارمندان یا پرسنل مراکز درمانی، هنوز مهارت لبخند زدن را کسب نکرده اند. و نمی دانند که چرا باید به بیمار یا مراجعین لبخند بزنند!
پس لازم است، حتی قبل از تبلیغات، پرسنل مراکز درمانی را در مهارت های ارتباطی پزشکی آموزش دهیم.
خلق تجربه متفاوت:
- امروزه خدمات و محصولات بسیار زیادی در کشورمان وجود دارد، پس متعاقبا رقابت بیشتر و سخت تری نیز بین رقبا بوجود آمده است.
در حوزه بهداشت و درمان و زیبایی نیز خدمات و محصولات مراکز مربوطه، پیشرفت چشمگیری دارند، اما چه چیزهایی امتیاز این مراکز را در ذهن مراجعین تمییز می دهد؟
تفاوت بین مراکز درمانی، در تجربه متفاوتی است که بیماران و سایر مراجعین به بیمارستان یا مرکز درمانی بدست می آورند. (حتی تجارب کوچک و کم هزینه ولی جذاب و خاطره انگیز) مثل:خوشامدگویی صمیمانه
هدیه دادن یک شاخه گل همراه کارت حاوی پیام های مثبت، مثل آرزوی تندرستی و سلامتی
پیگیری احوال بیمار تا یک هفته بعد از مرخصی
تاثیر بازخورد گرفتن از بیمار در بازاریابی پزشکی چیست؟
بیمار یا مشتری ناراضی بهترین انتقاد کننده مجموعه ماست. چون نقاط ضعف ما را به نقاط قابل رشد تبدیل می کند.
چقدر حاضریم نظرات منفی مراجعین مان را راجع به مجموعه خود بدانیم؟ چگونه این مسیر انتقاد را باز بگذاریم؟
تهیه و ارائه فرم نظرسنجی مخصوص مجموعه مان حاوی مواردی مانند نحوه برخود پرسنل، زمان انتظار، کیفیت خدمات، قسمت پیشنهاد و..
مجتمع سلامت تهران با توجه به نیاز کشورمان به ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات حوزه پزشکی و سلامت اقدام به برگذاری دوره های MBA سلامت کرده که تمام مباحث مربوط به مدیریت کسب و کار در حوزه سلامت را پوشش می دهد.
دیدگاهتان را بنویسید