ویزیت بیمار دندانپزشکی -اردیبهشت -1401
در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم ویزیت بیمار دندانپزشکی چگونه است ؟با ما همراه باشید…
ویزیت بیمار دندانپزشکی
بیماران تنها دلیل وجود ملاقات ها و درمان های دندانپزشکی هستند. مسئولیت اولیه شما بعنوان یکی از اعضای تیم دندانپزشکی این است که مراقبت های درمانی را با کیفیت بالا به بیماران ارائه دهید.
این قضیه شامل احساس رضایت بیمار از نحوه پذیرش و حسن برخورد با او و همچنین راحتی وی در طی درمانهای دندانپزشکی می شود. همینطور حفظ ایمنی و سلامت او در طی درمان حائز اهمیت است.
تاریخچه و اطلاعات بیمار :
قبل از اینکه درمان آغاز شود، دندانپزشک به یکسری اطلاعات شخصی و پزشکی از بیمار احتیاج دارد. اطلاعات بیمار، از لحاظ قانونی اسناد مهمی محسوب می شوند. معمولا اینگونه اطلاعات از بیماران جدید و توسط فرم هایی از قبل آماده شده ای که حاوی سوالاتی در زمینه تاریخچه بیمار است بدست می آیند.
مشکلی که وجود دارد در مواقعی است که بیمار به دلایلی قادر نیست پرسشنامه را تکمیل کند. مثلا زبان پرسش نامه را نمی داند، سواد خواندن ندارد و یا مشکل بینایی دارد. در این موارد، به بیمار کمک کنید تا پرسشنامه را تکمیل کند و با پاسخ دادن به سوالاتش، اطلاعات لازم را در اختیار او بگذارید.
ثبت مشخصات شخصی بیمار:
این اطلاعات اساسا جهت مشخص شدن نحوه پرداخت بیمار، محاسبات مالی تکمیل می گردند و می بایست کامل و درست باشند. یک فرم ثبت مشخصات بیمار اطلاعات مورد نیاز را تامین می کند که شامل موارد زیر است :
-معرفی فرد :
بیمار می بایست نام کامل، آدرس و شماره تلفن خود را ذکر کرده و اطلاعاتی نیز در زمینه شغل و ازدواج خود بدهد.
-اطلاعات فرد یا بخش مسئول :
بیماران همیشه خود مسئول پرداخت هزینه های دندانپزشکی نیستند. این بخش اطلاعات مربوط به فردی است که این مسئولیت را پذیرفته و آن را تکمیل می نماید و شامل نام کامل، آدرس شماره تلفن و محل کار و اطلاعات شغلی او می باشد. در این قسمت می بایست مطمئن شوید که فرد مسئول اطلاعات مذکور را تایید کرده و مسئولیت این امر را قبول نموده است.
-اطلاعات بیمه ای :
این قسمت اطلاعات لازم در زمینه بیمه دندانپزشکی بیمار است که آنرا تکمیل می کند. بیمار می بایست اطلاعات بیمه ای خاص مانند شماره بیمه نامه و شماره مرکز بیمه کننده را ذکر نماید.
اطلاعات کلینیکی:
اطلاعات کلینیکی مرتبط با درمان بیمار در جدول مخصوصی ثبت می شود. این اطلاعات شامل تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی است که توسط بیمار تکمیل شده و همینطور شامل تمام یافته های حاصل از معاینه و طرح درمان می باشد که توسط دندانپزشک بدست می آید.رادیوگرافی های بیمار، دستورات ارائه شده با لابراتور و هر نوع مکاتبه ای در این قسمت بایگانی می شود.
تاریخچه پزشکی :
این تاریخچه شامل سوالاتی در ارتباط با پیشینه ی پزشکی بیمار، شرایط فیزیکی فعلی و بیماری های مزمن، آلرژی ها و مصرف دارو می باشد. هر بیمار جدید می بایست قبل از آغاز درمان یک فرم تاریخچه پزشکی تکمیل نماید.
امضای بیمار در پایین فرم نشان دهنده این است که او ارائه کننده اطلاعات مذکور بوده و مسئولیت صحت آنها را نیز برعهده می گیرد. یک تاریخچه پزشکی کامل و به روز دارای اهمیت زیادی است،
به دلایل زیر دندانپزشک را از وجود شرایط نیازهای درمانی خاص به دندانپزشک کمک می نماید، دندانپزشک را از وجود هر نوع آلرژی که می تواند یک شرایط اورژانسی ایجاد نماید آگاه می سازد.
بیماران قبلی که پس از مدتی مراجعه می کنند در هر نوبت مراجعه می بایست اطلاعات پزشکی خود را به روز نمایند و فرم مربوطه را برای تایید صحت اطلاعات امضا کنند.
دندانپزشک با توجه به مشکلات پزشکی بیمار ممکن است تمایل داشته باشد با پزشک معالج وی مشاوره نماید، بخصوص اگر بیمار از لحاظ پزشکی در مخاطره باشد (چنین فردی، بیماری و یا مشکل فیزیکی خاصی دارد که ممکن است بر درمان دندانپزشکی در نظر گرفته شده تاثیر گذارد ).
بیمار می بایست قبل از مشورت دندانپزشک و پزشک معالجش، با امضاکردن فرم اطلاعاتی که ارائه نموده رضایت خود را از انجام این امر اظهار نماید.
تاریخچه دارویی :
تاریخچه دارویی یک قسمت ضروری از تاریخچه پزشکی است و شامل تمام داروهایی می شود که بیمار اخیرا مصرف کرده است. این قضیه شامل داروهای نسخه ای، داروهای خود سرانه، ویتامین ها و یا هر داروی دیگری می گردد.
این تاریخچه خصوصا در بیماران مسن تر اهمیت ویژه ای دارد، چرا که بسیاری از آنها مشکلات مزمنی دارند و تعداد زیادی دارو با نظر پزشک و یا خودسرانه مصرف می کنند.
لازم است که دندانپزشک از این داروها مطلع باشد، زیرا هم نوع دارو و هم نوع بیماری که متناسب با آن دارو تجویز شده است ممکن است در انتخاب ماده ی بی حسی یا پیش دارویی و مراحل در مانهای دندانپزشکی تاثیر گذار باشد.
دیدگاهتان را بنویسید