خلاصه کتاب برند رهبری | اصول رهبری
تفاوت رهبر با رهبری چیست؟
رهبر بودن روی فرد تمرکز دارد، اما رهبری روی سازمانی تاکیید دارد که رهبران را بوجود می آورد.
به عبارت دیگر رهبر تعریفی از خصوصیات فردی و چگونگی رهبری اوست ولی رهبری اشاره دارد به کیفیت رهبران در تمام یک سازمان.
تفاوت بین رهبر و رهبری دلیل مشکلات و موفقیت های شرکت ها و سازمان هاست.
همانطور که توسعه یک برند تصادفی نیست، رهبری نیز نتیجه مجموعه ای از اقدامات در جهت پیشبرد یکپارچه سازمان است.
چگونه می توان کیفیت رهبری در سازمان را افزایش داد؟
کیفیت رهبری یعنی میزان دوام نتایج خوبی که سازمان در پیشبرد اهدافش کسب کرده و ارتباطش با کارکنان و مشتریانش به واسطه اعتماد است.
فرآیند ایجاد رهبری تنها به عهده یک فرد یا یک رهبر نیست. حتی رهبران بنام و بزرگ می آیند و می روند، اما رهبری خوب با گذر زمان در تمام سازمان پایدار می ماند. حتی ممکن است افراد رهبران خوبی باشند در حالی که سازمان فاقد رهبر است.
رهبری و رهبران هر دو مهم هستند،
اما سازمان کجا دچار مشکلات می شود؟
مشکل در تفاوت بین رهبر و رهبری است، و سازمان ها به دنبال رهبر هستند، نه رهبری!
رهبری یک سازمان به معنای صفات فردی یک رهبر نیست بلکه فرآیندهای تشکیلاتی آن سازمان است.
آیا رهبران باید هوش فکری و عاطفی بالایی داشته باشند؟
رهبری خوب علاوه بر تسلط به امور داخلی سازمان به مسائل خارج از سازمان نیز تمرکز دارد.
رهبری سازمان شما تا چه حد انتظارات مشتریانتان را منعکس می کند؟
اکثر سازمان ها و شرکت ها رهبران را براساس مجموعه رفتارهای فردی شان صلاح می دانند که صرفاً در داخل سازمان انواع رهبران با عملکردهای متفاوت سطح بندی می کند، و این نوع از انتخاب رهبران به خارج از سازمان و مشتریان سازمان توجهی ندارد.
رهبری مؤثر انتظارات مشتریان و سرمایه گذاران را برآورده می کند.
چون درواقع مشتریان و سرمایه گذاران چنین سازمان ها و شرکت هایی را انتخاب می کنند که ارتباطات خوب و مؤثری با خارج از سازمانشان دارند، عملکردشان هدفمند است، پاسخگویی سریع و کابردی دارند و دارای نوآوری هستند.
“برند رهبری” اشاره دارد به دو بعد رهبر و رهبری، داخل و خارج سازمان
از چهار حالت زیر به رهبر یا رهبران سازمان و شرکتتان از 100 امتیاز چه امتیازی می دهید؟
رهبران با صلاحیت: توانایی های خاص رهبران در کسب نتایج مطلوب
قابلیت رهبری: ایجاد سیستم و فرآیندی برای مدیریت استعداد یا رهبران نسل بعد
رهبران مشهور: برند شخصی یک رهبر برای تبدیل او به یک قهرمان
برند رهبری: هویت رهبری در تمام سازمان برای ارتباط مؤثر بین انتظارات مشتری و رفتار کارکنان و رفتار سازمان
برند رهبری یعنی نمود هویت رهبران در تمام سازمان و اتصالی بین انتظارات مشتری و رفتار و عملکرد کارکنان و سازمان
تحقیق جک زنگر و جو فولکمن از مقایسه مدیران شعبه های یک بانک:
شعبه ی با عملکرد رهبری 10% پایینی رهبران شعبه ی با عملکرد رهبری 10% بالایی رهبران
ضرر خالص سالانه 1/176/000 دلار سود خالص سالانه 4/500/000 دلار
مقایسه خدمات مالی در یک سازمان دیگر:
رهبران در 30% پایینی مقیاس رهبری رهبران در 10% بالای مقیاس رهبری
خروج از خدمت 19% خروج از خدمت 9%
مشاهدات محققان دیگر:
تفاوت ها در رهبری اجرایی، بیش از 45% عملکرد یک سازمان را توضیح می دهد.
مشاهدات برادفورد اسمارت در اهمیت رهبری و استعداد:
رهبران با استعداد بالا، 94% بهره وری بالاتر نسبت به رهبران رده متوسط دارند.
شرکای با استعداد بالاتر در بانکداری، بازده سرمایه 2 برابر نسبت به شریک های متوسط دارند.
بهره وری سهامداران سازمان های با استعداد بالا، 22% بالاتر از سازمان های با استعداد متوسط است.
3% بالای برنامه نویس ها، 1200% کد برنامه نویسی بیشتری نسبت به برنامه نویس های متوسط تولید می کنند.
3% بالای رهبران، فروش 250% بیشتر از سطح متوسط بهره وری دارند.
سازمان های موفق، رهبرانی دارند که آگاهی و عملکردشان نتایج مطلوب و پایدار را ایجاد میکند.
و این قدرت جایگاه رهبری است، نه خود رهبر!
ما خودرو ، لپ تاپ ، لباس ، ساعت و کیف و کفشی را انتخاب می کنیم که دارای برندی با حداکثر تمایز هستند.
چون برند آنها نمایانگر یک هویت است.
سوال:
رهبری مؤثر در سازمان وابسته به چه چیزهایی است؟
راهکارهای ایجاد رهبری مؤثر در سازمان چیست؟
ایجاد رهبری مطلوب و متمایز چه ارزشی دارد؟
پاسخ:
رهبری مؤثر در سازمان شامل یک سیر فردی بر مبنای اکتشاف کامل سازمانی است.
رهبران مؤثر دارای این خصوصیات هستند:
تحول آفرینند و تغییرات بنیادی ایجاد می کنند.
بصیرت دارند و دارای توانایی بیان دیدگاه خود در مورد آینده هستند.
دارای هوش عاطفی بالا هستند و هدایت کننده اند.
رفتارشان نمایانگر اصول اخلاقی است.
علاوه بر دانش، هنر هدایتگر بودن را دارند.
افرادی مبتکر و نوآورند.
قدرت و شهامت در اتخاذ و اجرای تصمیمات دارند.
پیوسته پیگیر اموری هستند که رهبران موفق انجام می دهند.
به تجربیات رهبران مؤثر تاریخ مثل جک ولش، گاندی، جان وودن، رودولف جولیانی، آتیلا، کالین پاول و… توجه دارند.
اما حتی تمام این ویژگی ها برای رهبری کارآمد بودن کافی نیست.
برند، یعنی برقرار شدن پیوندی از روند اتفاقات داخل سازمان با اتفاقات خارج سازمان
اگر اتفاقات خارج و داخل سازمان را مانند دو جزیره تصور کنیم، عملکرد برند رهبری مانند برقراری یک پل ارتباطی بین دو جزیره است.
شهرت کل یک سازمان در جذب سرمایه ی سرمایه گذاران مؤثرتر از صرفاً یک محصول معروف آن سازمان است.
فرآیند توسعه رهبری
سؤال: آیا برند شدن یک محصول یا یک سازمان و شرکت، رویدادی شانسی یا تصادفی است؟
پاسخ: خیر، بلکه یک قسمت از انتخاب ها و عملکردهای همسو می باشد.
به همین ترتیب فرآیند توسعه رهبری به عنوان یک برند، حاصل مجموعه ای همبسته از انتخاب ها، براساس روش های ایجاد و پرورش نسل بعدی رهبران است. و این روند بر مبنای توانایی رهبران در تغییر انتظارات مشتریان است.
برند رهبری سازمان، در رهبری متمایز نمایان می شود.
سازمان ها و شرکت های دارای برند رهبری، از شهرت و محبوبیت دائم و پایدار برخوردارند.
حالت های برند رهبری
مشتریان دیزنی لند می دانند که با کارکنان شاد و اجتماعی برخورد دارند.
شرکت های تری ام، هرمان میلر و گوگل، برای تداوم شهرتشان به عنوان شرکت های نوآور تلاش می کنند. چون رهبران ریسک پذیر دارند، و ایده های جدید را امتحان می کنند.
شرکت های یو.پی.اس. ، ماریوت و یو.بی.اس. به ارائه خدمات متمایز تمرکز دارند.
سؤال: برندها چگونه در ذهن مشتریان حفظ می شود؟
پاسخ: خصوصیات یک برند مانگار تبدیل به رفتارها و عملکردهای جامعی از کارکنان سازمان شده است، که با تمرکز بر انتظارات مشتریان، رفتار و دانش رهبران را شکل داده است.
نمونه هایی از رهبری برندسازی شده:
نام شرکت هویت شرکت هویت رهبری
لکسوس کمال گرای خستگی ناپذیر مدیریت فرآیندهای کیفیت (طراحی و تولید ناب)
مکینزی راهبردسازان تحلیلی و باهوش مدیریت استعداد و سازماندهی تیمی افراد برای حل مشکلات مشتری
اپل نوآوری و طراحی ایجاد محصولات و خدمات جدید، خارج از هنجار صنعت
پپسی کولا نسل بعدی پرورش نسل بعد استعداد
در ادامه کتاب “برند رهبری در سازمان” با ذکر مثالهایی از چند شرکت با دید تحلیلی به این مسئله می پردازد که
برند یک شرکت یا سازمان چگونه می تواند به برند رهبری آن سازمان مبدل شود؟
دیدگاهتان را بنویسید